Ondersteuning

Passend onderwijs

Jenplanonderwijs is passend onderwijs. Wij hebben hoge verwachtingen van onze kinderen. Door de kinderen goed te kennen, te weten wat hun (specifieke) ondersteuningsbehoeften zijn en daarop af te stemmen, helpen wij ze om zich optimaal te ontwikkelen. We dagen ze uit om steeds weer dat stapje verder te gaan in hun ontwikkeling. Waar nodig geven we ruimte om extra te oefenen of bieden we verrijking. De leerkrachtondersteuner en de kwaliteitscoördinator ondersteunen deze trajecten. In somige gevallen zoeken wij de samenwerking op met o.a. Mocht het ons echt niet lukken om een kind gelukkig én in ontwikkeling te houden, dan kunnen we soms kiezen voor een andere, beter passende plek!

Sterke punten in onze ondersteuning

  • Onze  pedagogische en didactische grondhouding 
  • De preventieve aanpak binnen een stamgroep waarbij oudsten, middelste en jongsten hun rol hebben. 
  • We vragen de kinderen nadrukkelijk om mee te denken over het reilen en zeilen binnen de groep. 
  • Wij differentiëren binnen de lessen op basis van onderwijsbehoeften.
  • Met  "de hand van vijf als" hulpmiddel proberen kinderen uitdagingen zelf op te lossen of samen met een klasgenoot.
  • Wij werken structureel samen met ouders om de pedagogische driehoek tussen kind-ouders-school zor sterk mogelijk te maken.
  • Wij zoeken structureel de samenwerking op met Basisschool De Groene Wereld Nieuwkomers, Het Samenwerkingsverband Stromenland, de gemeente Land van Cuijk, Bureau voor Jeugd en Gezin en GGD.

Grenzen in onze ondersteuning

  • De grenzen van de ondersteuning zijn gerelateerd aan welbevinden gedrag en (leer-) ontwikkeling van het kind zelf, de groep en de school. Wij werken handelingsgericht en datagestuurd.
  • Wij hanteren een fasenmodel met ondersteuningsniveaus om de mate van ondersteuning adquaat af te stemmen op de specifieke onderwijsbehoeften van onze kinderen.
  • Ons fasenmodel geeft inzicht in wat we kunnen bieden met en zonder de ondersteuning van externe partners. Samen bereiken we natuurlijk meer!
.